Me olemme videotuotantoyhtiö.
Teemme brändi- ja mainosvideoita.
Vahvuutemme on elokuvallisessa ilmaisussa ja tarinoissa.
Tarina on hyvä silloin, kun se ansaitsee tulla kerrotuksi. Kertomistyyli on hyvä silloin, kun tarina kutkuttelee. Tarina on kertomus siitä, kuinka meistä tuli tällaisia kuin olemme. Lupsakoita vitsailijoita tekemässä videoita, joita ilkeää näyttää. Meidän tarinamme on kertomus monimutkaisten ja erinäisten sattumusten yhteentörmäyksestä.
Kenenkäs tyttöjä ja poikia sitä ollaan?
Tarinamme alkaa Johanneksen ja Samulin yhteisestä ideasta tuottaa toimintaleffa. 80-luvulla syntyneet jampat fanittavat toimintaa, joten nuoruudesta pursuava into ja kokemuksen puutteesta kumpuava optimismi antoivat tilaa lähteä toteuttamaan projektia. Vaikka ihmiset ympärillä naureskelivat suuruudenhulluudelle, vaihtui vittuilu respectiin, kun sällit löysivät itsensä lopulta Cannesin elokuvafestareilta. Projekti jäi lopulta kesken, mutta kuljettu matka lisäsi katalyyttiä palamisreaktioon: itsensä ilmaiseminen videomuodossa on tuleva suunta.
Aamupuuronsa on kuitenkin ansaittava, joten seuraava vaihe oli siirtyä mainosvideopuolelle. Ymmärrys videoiden tuottamisesta laajentui liiketoimintaan. Mielessä alkoi kyteä idea itäisen Suomen kovimmasta videotuotantoyhtiöstä. Erinäisten juonenkäänteiden seurauksena Pete ja Jouni päätyivät rikastamaan vielä tuossa vaiheessa nimeämättömän yrityksen osaamista: Jouni on laittanut alulle jo yhden kovaksi keitetyn videotuotantofirman, kun Pete taas viisasteli markkinointikonsultin hommissa.
Milläs asioilla sitä liikutaan?
”Te tulette vielä olemaan kusessa ton firman nimen kanssa”, tokaisi eräs alkutaipaleemme kumppani. Olisi tietenkin ollut helpompaa valita nimeksi Joen video & tuotanto. Koska ilmeisesti tykkäämme vaikeasta, valittiin hankalasti lausuttava kansainvälinen vaihtoehto, jota ei edes löydy sanakirjasta. Pitkän vertaisharjoittelun ansiosta osaamme lausua nyt yrityksen nimen siten, että todennäköisyys oikeinkuulemiselle on jopa 60 %.
Hyvä mainosvideo herättää katsojassaan tunteita ja juuri sopivaa kutinaa, jolloin se pakottaa ajattelemaan pidemmälle. Siksi se jää mieleen. Vimosen päälle kova mainosvideo jättää mainostajasta positiivisen fiiliksen. Tuo fiilis jatkuu ajatukseksi, että tässä mestassa hommat tehdään kunnolla.
Konseptin ruuvaaminen ei ollut helppoa: läiskimme samaan pataan somevideoiden kertakäyttökulttuurin, markkinointitehokkuuden vs. taiteellisen vapauden sekä tarinoista kumpuavat laadukkaat videotuotannot. Näistä syntyi keitos, jonka makua voi kuvailla kauniiksi ja syväksi. Emme edes yritä tehdä ”paljon, usein, halpaa”, sillä vahvuutemme ovat muualla: videoissa, jotka ovat korkealaatuisia, jotka jäävät mieleen ja joiden näkemisestä katsoja nauttii.
Minnekäs ne pojat on matkalla?
Kehityskulttuurimme on väkevä. Se on kuin kesäyön sääski, joka ei jätä rauhaan. Palo kehittyä inisee korvassa alituisesti. Tulemmeko valmiiksi koskaan, jää nähtäväksi. Ainakin suunta koko jengillä on kirkkaana mielessä. Hinku edetä on meillä veressä.
Mutta minne junamme raiteet johtavat? Mihin kulkee karavaanimme? Meillä on liekehtivä tahto tuottaa videoita, joista katsojalle syntyy aito WAU-reaktio. Kun tiedämme, että lopputulos toimii sekä videona että mainoksena, kuljemme oikeaan suuntaan.
Tavoitteemme saavuttaminen edellyttää rohkeutta ajatella uusilla tavoilla. Meillä on luovuutta saada konkretiaa villeimpien unelmien ympärille. Olemme uteliaita ja pysymme muuttuvan maailman edellä. Olemme aitoja pitääksemme itsemme rehellisinä.
Tässä tarinassa on olemassa vain alku…