Työnantajabrändi: Valamis – Ihmisten tarinat

Apr 26, 2019
Valamis halusi saada videon avulla nostetta työnantajabrändilleen. työnantajabrändin tehokkain työkalu on työntekijöiden luonnollisesti kertomat tarinat omasta työnantajastaan.

Valamis on yksi maailman johtavista digitaalisten oppimisalustojen tuottajista, ja muun muassa Nasa luottaa Valamiksen tarjoamiin palveluihin. Valamis on palkittu useilla kansainvälisillä liike-elämän tunnustuksilla: Työnantajana yksi huomattavimmista meriiteistä on sijoitus Suomen 4. parhaana ja Euroopan 7. parhaana työpaikkana vuoden 2016 “Great Place to Work” -listauksessa. Tällä hetkellä Suomea koettelee IT-osaajien työvoimapula, jonka takia alan yrityksissä kiinnitetään erityisen suurta huomiota työnantajabrändiin. Tuotimme Valamikselle työnantajabrändivideot.

Valmistelu

Aloitimme työskentelyn kartoittamalla alan vaatimuksia sekä tutkimalla niitä asioita, joita IT-osaajat pitävät työssään tärkeänä. Vaatimuksia verrattiin Valamiksen omiin vahvuuksiin, jolloin pystyimme muodostamaan kokonaiskuvan siitä, mistä asioista yrityksen työnantajabrändiin liittyvä viestintä koostuu.

Videoiden konseptointi lähti liikkeelle ajatuksesta, jonka mukaan työnantajabrändin tehokkain työkalu on työntekijöiden luonnollisesti kertomat tarinat omasta työnantajastaan. Konsepti ”Ihmisten tarinat” jakaantui kolmeen eri teemaan:

  1. Uratarinat
  2. Työtehtävät ja kehittyminen
  3. Why Valamis

Jokainen teema käsittelee omalla tavallaan Valamiksen työnantajabrändiä. Itse videot muodostettiin yhteen teemaan sopivaksi siten, että ensin etsittiin tiettyyn teemaan sopivat henkilöt. Seuraavaksi henkilöille tehtiin esihaastattelut, joiden avulla pystyttiin muodostamaan haastattelukysymykset. Haastattelun avulla videoille saatiin luonnollinen puhetyyli, kun haastateltava ei keskittynyt luettelemaan ulkoa opeteltua litaniaa. Yksi tekijä, johon kiinnitimme huomiota, oli kieli. Valamiksella on Suomen lisäksi toimistot Bostonissa, Lontoossa, Wiesbadenissa, Amsterdamissa ja Petroskoissa. Työnantajabrändin viestintä kohdennetaan Suomeen, mutta sekoittamalla suomea ja englantia yrityksestä annetaan totuudenmukainen kansainvälinen kuva.

Kuvaaminen ja jälkituotanto

Kuvaukset toteutettiin siten, että visuaalinen kerronta olisi mahdollisimman mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Kuvituskuvat suunniteltiin etukäteen vastaamaan kutakin teemaa. Lisäksi kuvaustilanteessa yksi merkittävä tekijä oli kuvausten organisointi. Videoilla esiintyi yhteensä 15 henkilöä ja toteutus tehtiin niin, että heidän työaikaansa sidottiin mahdollisimman vähän.
Jälkituotannossa keskityimme oikeanlaisen viestin välittämiseen sekä visuaaliseen tarinankerrontaan. Koska pohjatyö oli tehty kunnolla, pystyimme rakentamaan videoiden spiikit siten, että videota olisivat mahdollisimman tehokkaasti käytettävissä työnantajabrändin rakentamisessa.

Lopputulos

Lopputuloksena toimitimme neljän videon sarjan sekä niistä koostetut someclipit. Videoita käytetään monikanavaisesti mm. rekrytoinnin tukena sekä yleisesti työnantajabrändin viestinnässä.

Videotuttaako? Ota yhteyttä, niin tuumaillaan videotarvettasi.

Työnantajabrändi on tekijä, joka erottaa hyvät akanoista

Katso hintamme videoille