Plexman tekee suurmainosmateriaaleja sekä pinnoitteita monipuolisesti. Polyurea on ihmeaine: kestävä, joustava ja parhaimmillaan vesieristeenä. Toisin kuin maalin, polyurean kuivumista voi myös katsella: kuivumisaika on noin 30 sekuntia.
”Haluttais tehdä palvelun esittelyvideo, mutta ei sellaista tylsää perusesittelyä. Löytyiskö teiltä visiota?” Nämä olivat kutakuinkin ne lähtökohdat, joilla lähdimme työstämään meidän ja Plexmanin välistä yhteistyötä.
Suunnittelu
Video on parhaimmillaan silloin, kun sitä pystytään hyödyntämään monipuolisesti markkinoinnissa. Eräänlainen sveitsiläinen linkkari siis. Tämä edellyttää tietenkin suunnittelua, koska emme halua asentaa linkkariisi kirvestä, jos tarvitset vasaran. Erilaiset käyttötarkoitukset asettavat siis tietynlaisia vaatimuksia pituuden ja luovan sisällön suhteen. Jos halutaan välittää käyttöopastusta tuotteen toiminnasta, ei videoon kirjoiteta romanttista kerrontaa. Kun taas haluaa jättää muistijäljen yleisöön, roskan silmään aiheuttava dramaturgia toimii kuin häkä.
Videon käsikirjoituksen ideointi lähti liikkeelle siten, että haluttiin esitellä polyurean kestävyyttä siten, että katsojan huomio saadaan kiinnitettyä. Kuten kaikki Youtubessa joskus vierailleet tietävät, ihmisen on haastava vastustaa asioiden hajottamisen katselua. Käsikirjoituksen runko perustui split screen -leikkaukseen. Ideaa täydennettiin Behind the Scenes -kameralla, jolla saatiin hyvä lisämauste videolle. Videon alussa ja lopussa keskitytään Plexmanin logoon.
Tuotanto
Kuten meidän kaikki tuotannot, tämäkin toteutettiin siten, että asiakkaan päivittäinen liiketoiminta ei häiriytyisi. Valmisteluhommat tehdään meidän päädyssä niin pitkälle kuin suinkin. Aikataulu sovittiin esimerkiksi niin, ettei asiakkaan tuotantopuolen tarvitse väistellä ympärillä pyörivää kuvauskalustoa.
Video oli sikäli melko näppärä toteuttaa, että kuvausstudio rakennettiin asiakkaan työpajalle. Kuvaukset tehtiin puolikkaan kuvauspäivän aikana. Tuotannossa korostui varsinkin ammattitaitoisen valaisijan rooli: taustan värivalinta ja esimerkiksi valon suunnat demottiin etukäteen. Tämä huomioitiin myös hajotettavien esineiden valinnassa: miltä hajoava viinilasi näyttää mustaa taustaa vasten?
Jälkituotanto
Videon lopullinen ilme syntyi leikkauspöydällä: erilaisilla ilmaisutekniikoilla haettiin variaatiota, koska video olisi tylsä jos siinä käytettäisiin ainoastaan split screeniä. Jälkituotannossa otettiin paljon vapauksia leikitellä kuvatulla materiaalilla, kuitenkin videon perimmäinen käyttötarkoitus vakaasti mielessä pitäen.
Tärkeä osa jälkituotantoa on musiikin valinta. Päädyimme reggaeen siksi, että se tukee videon leikkisää tyyliä sekä poikkeaa tyypillisestä mainosvideon musiikista. Mielestämme musiikki on tärkeässä roolissa silloin, kun halutaan oikeasti yksilöllinen mainosvideo.
Yhteenveto
Meille henkilökohtaisesti yksi tärkeimmistä työskentelyyn vaikuttavista asioista on se, että tullaan hyvin toimeen asiakkaan kanssa. Tuotanto on projekti, jossa työskennellään yhdessä asiakkaan kanssa. Me tehdään parhaamme, että meidän kanssa olisi mahdollisimman kiva painaa hommia. Ja mikäs siinä, kun tälläkin kertaa asiakaspuolen aisaparina oli mahtavia tyyppejä! Koko homma johti siihen, että kun kamerat laitettiin pakettiin, sovittiin uuden tuotannon kuvaukset seuraavalle viikolle. Ehkä parasta palautetta siitä, kuinka tuotantovaihe saatiin hanskattua.
Yhteenvetona voitaisiin todeta, että kevyellä tuotannolla tehtiin video, joka takuuvarmasti erottuu palveluesittelyiden massasta. Tärkein lopputulokseen johtanut tekijä oli hyvä idea ja siitä johdettu kokonaisuus. Luovuus sekä taito käyttää sitä oikein ovat niitä elementtejä, joihin itse uskomme väkevästi.