Minisarja: 120 jaardia – Kuopio Steelers

Oct 2, 2019
Käsikirjoitimme, suunnittelimme ja toteutumme minisarjan Kuopio Steelersille. Minisarja kertoo joukkueen kauteen valmistautumisesta.

Minisarja

Kuopio Steelers on amerikkalaisen jalkapallon Vaahteraliigassa pelaava seura. Teimme aiemmin heille brändivideon, jossa teemana oli kiusaamisen vastustaminen ja yhdessä tekeminen. Brändivideo – Soihdunkantajat – puhutti laajasti itäsuomalaista urheiluväestöä siksi, että poikkeuksena perinteisestä urheiluseuran videosta, se otti kantaa myös yhteiskunnallisesti.
Yhteistyö toimi sen verran mukavasti, että lähdimme ideoimaan jatkoa jo hyvissä ajoin. Tällä kertaa halusimme keskittyä amerikkalaisen jalkapallon lajitietoisuuteen. Toteuttamamme minisarja keskittyy joukkueen kauteen valmistautumiseen sekä taustatoimintojen seuraamiseen.

Projekti poikkesi tyyliltään yksittäisestä brändivideosta, koska videoita tehtiin kolme ja niiden pituudet ylittivät 10 minuuttia. Siksi työskentely painottui normaalia enemmän käsikirjoitukseen sekä jälkituotantoon.

120 jaardia minisarja kertoo kuopiolaisesta urheiluseurasta

Käsikirjoitus

Käsikirjoitimme jaksot siten, että valmistautumisen eri teemat tulisivat selkeästi esille. Sarjassa kurkistetaan seuratoiminnan verhojen taakse arkityöskentelyyn. Ääneen pääsevät seuran taustahenkilöt, yhteistyökumppanit ja tietenkin pelaajat. Lisäksi seuraamme joukkueen harjoittelua, siviilielämää, seuran taustatoimintoja sekä tietenkin itse pelaamista. Käsikirjoittaminen lähtee liikkeelle teemoista ja koska kyseessä on minisarja, käsikirjoitus tapahtuu kokonaisuus silmällä pitäen. Tärkeintä on saada aikaan sarja, joka on rakenteeltaan ehyt ja jossa edellinen jakso kannustaa katsomaan myös seuraavan.

Ensimmäisessä jaksossa keskitytään joukkueen esittelyyn. Ääneen pääsevät joukkueen valmentaja Pekka Utriainen, pelinrakentaja Seth Peters, pelaaja sekä sponsorimyyjä Jani Linqvist ja sponsori Ville Auvinen. Jaksossa haluttiin sukeltaa seuratoiminnan arkeen ja kertoa, millaista urheiluseuran päivittäinen toiminta on. Lisäksi tarkastellaan henkilöiden suhdetta amerikkalaiseen jalkapalloon.

Toisessa jaksossa seurataan joukkueen matkaa harjoitusleirille Islantiin. Teemana on joukkueen yhteen sulautuminen: tämän kauden joukkue on kokonaisuudessaan ensimmäistä kertaa yhdessä Islannin leirillä. Samalla pelataan harjoitusottelu paikallista vastustajaa vastaan.

Kolmas jakso kertoo kauden aloituksesta. Teemana on joukkueentoiminta: urheilussa lopputulos on kuitenkin kaikki kaikessa, joten ylä- ja alamäet kuuluvat arkeen. Jaksossa Steelers voittaa ja häviää ottelun. Katsoja pääsee näkemään, kuinka joukkue käsittelee otteluita jälkeenpäin.

Steelers kävi harjoitusleirillä Islannissa

Lopputulos

Olimme asiakkaan lisäksi itsekin todella tyytyväisiä projektiin. Dokumentaarisen sarjan käsikirjoittaminen, suunnittelu ja tuotanto on projektina vaativa, mutta katsojakommentit olivat hyvin positiivisia. Minisarjojen käyttäminen osana brändimarkkinointia on kasvamaan päin, joten projekti oli mielenkiintoinen myös tältä kantilta. Minisarja sitouttaa katsojaa brändiin hyvin tehokkaasti, koska se tarjoaa niin paljon mahdollisuuksia, joita yksittäisellä parin minuutin videolla ei ole mahdollista tehdä. Siksi minisarjan kohderyhmänä on varsinaisesti sellaiset henkilöt, joille brändi on jo ennestään tuttu, mutta brändisuhdetta halutaan syventää.

Videotuttaako? Ota yhteyttä, niin tuumaillaan videotarvettasi.

Video syventää katsojan suhdetta brändiin

Katso, kuinka paljon videotuotanto maksaa