Sunsets Kuopio järjestetään vuosittain elokuussa Kuopion matkustajasataman satamatorilla. Tapahtuman juuret on istutettu jo vuonna 2006, ja vuosien saatossa siitä on tullut yksi Kuopion merkittävimmistä koko perheen tapahtumista.
Aftermovie on hyvä tapa kiittää yleisöä, esiintyjiä, vapaaehtoisia sekä muita tapahtuman toteutukseen osallistuneita ihmisiä ja organisaatioita. Kun aftermovie on suunniteltu hyvin, se soveltuu jälkimarkkinoinnin lisäksi seuraavan vuoden yhteistyökumppaneiden hankinnassa, VIP-lippujen myynnissä sekä oikeastaan koko alkupään markkinoinnin materiaalina. Eri leikkausversioilla aftermovien materiaalista saa tehtyä mainoksia myös esimerkiksi tulevan tapahtuman lippukauppaa varten.
Suunnittelu
Aftermovien suunnittelu alkaa tavoitteen määrittämisellä sekä tapahtumaan tutustumisella. Eri hyödyntämismahdollisuudet listataan ja lopuksi niistä muodostuu toimituskokonaisuus. Tämän yhteydessä tutustutaan tapahtuman ohjelmaan, tapahtumapaikkaan sekä järjestelyihin.
Tuotanto
Sunsets Kuopio on viikonloppuna järjestettävä kolmipäiväinen tapahtuma. Aftermovie kuvattiin 3 henkilön työryhmällä. Kuvaaminen on nopeatempoista ja edellyttää taiteellista silmää. Tilanteet ja esimerkiksi sää vaihtuu nopeasti. Hyvin tehty kuvaussuunnitelma on kaiken a ja o, koska siirtymiset ja kuvaustilanteet tulee suunnitella etukäteen. Aftermovien kuvaaminen suunnitellaan myös siksi huolellisesti, että se nopeuttaa leikkaustyötä huomattavasti.
Jälkituotanto
Sunsets Kuopio -aftermovien leikkaaminen aloitettiin heti tapahtuman jälkeen. Koska videota käytetään tyypillisesti kiittämään esimerkiksi yleisöä, se halutaan saada julkaistua mahdollisimman nopeasti. Hyvää fiilistä ja valoisuutta haettiin musiikin ja leikkauksen yhteispelillä. Lopputuloksena oli raikas ja energinen aftermovie.