Puhuva pää, out – 5 väitettä videosta vuodelle 2019

Jan 23, 2019by Petri Lauronen
Vuosi 2019 on kehittymisen aikaa. Video jatkaa kasvamistaan eikä joukosta pysty enää välttämättä erottumaan pelkästään sillä, että käyttää videota.

Video kasvaa edelleen vuonna 2019. Äidyin tarkastelemaan kehitystä ja kirjaan 5 eri väitettä videosta vuodelle 2019. Tässä niistä ensimmäinen.

Aloitamme muistelemalla mennyttä vuotta: asiantuntijaverkostoissa videon käyttäminen on lisääntynyt huikeasti! Tältä ei ole kukaan LI:tä tai B2B-markkinointia vastaanottava pystynyt välttymään. Ihmiset alkavat sisäistämään meidän kaikkien taskuissa kulkevan videokameran potentiaalin. Hyvä niin.

Video jatkaa kasvamistaan, eikä joukosta pysty enää välttämättä erottumaan pelkästään sillä, että käyttää videota. Tämä on tietenkin toimialakohtaista. Kuluttajaliiketoiminnassa videota käytetään kohtalaisesti, mutta väittäisin, että paljon on vielä tehtävää jäljellä. B2B-asiantuntijapuolella video on hyvä tapa sitouttaa kohderyhmää ja aika moni onkin ottanut videon osaksi omaa viestintäänsä. Henkilöt kiinnostavat, eivät yritykset. Siksi on fiksua henkilöidä markkinointiviestintää ja video sopii tähän tarkoitukseen kuin valettu.

Ensisukellus on nyt takana, joten vuosi 2019 on kehittymisen aikaa. Ehkä kaikkein helpoin tapa aloittaa videomarkkinointi varsinkin B2B-puolella on ”puhuva pää”. En tarkoita tällä telkkarin virtuaalipukkia lukemassa joulutervehdyksiä hassulla äänellä, vaan ihmistä puhumassa videokameralle. Asiapitoisessa B2B-markkinoinnissa puhuva pää on luonnollinen tyyli sanoa asiansa. Valitettavasti nyt vain on käynyt niin, että puhuvia päitä on joka puolella. Joukosta pitää pystyä erottumaan jollain tavalla.

Miten erotut joukosta?

En suinkaan nyt väitä, etteikö kameralle saisi enää puhua. Siinä ei ole edelleenkään mitään vikaa, koska viesti tulee saada perille jollain tavalla. Meidän tulee kuitenkin kehittää videomarkkinointiamme mielenkiintoisemmaksi. Vuosi 2019 on sosiaalisen videon puolella kehittymisen aikaa, eikö niin?

Voit erottua parhaiten joukosta ottamalla haltuun muutama yksinkertainen videotuotantoon liittyvä asia. Kun viime vuonna aamulla mietittiin mitä sanotaan, laitettiin valmis video eetteriin jo ennen lounasta. Vuonna 2019 määrä ei korvaa laatua.

Jos haluat saada todellisen hyödyn irti videomarkkinoinnistasi, seuraa muutamaa eri vaihetta:

  1. Näe videomarkkinointi kokonaisuutena. Mikä on se viesti, joka yhdistää kaikkia julkaisujasi? Mistä haluat että sinut tunnetaan? Kerro siitä.
  2. Videotuotantoprosessi jaetaan kolmeen osaan: esituotanto eli suunnittelu, tuotantovaihe eli kuvaus ja jälkituotanto eli editointi. Panosta varsinkin suunnitteluun, koska kaikki lähtee ideasta. Näiden lisäksi videosi tulee näkyä kohderyhmääsi kiinnostavissa kanavissa ja verkostoissa.
  3. Teknisellä laadulla on yllättävän helppo erottua joukosta. Opettele videokuvaamisen perusasiat, esimerkiksi valotus ja rajaus. Kuvaa mieluummin kahdella kuin yhdellä kameralla, tai vaihtoehtoisesti kuvaa videosi yhdellä kameralla muutamassa eri paikassa. Opettele editoimaan videosi nopeasti. Muista myös lisätä tekstitykset videoosi.
  4. Kännykällä saadaan aikaan ihan ok tasoista videota päivittäiseen sometukseen, mutta jos tavoitteenasi on erottua edukseen kilpailijoista, kannattaa miettiä investointia videokameraan, edullisiin lisävaloihin sekä mikrofoniin.
Loading comments
Henkilöbrändivideo toimii asiantuntijan käyntikorttina verkossa

Rakennatko itsellesi henkilöbrändiä?

Sosiaalisen median algoritmit suosivat videota. Lisäksi video on paras käyntikortti verkossa henkilöbrändin rakentajalle.

Toteutimme OPKK:lle henkilöbrändivideot, joiden tarkoituksena on tehdä kiinteistövälittäjistä helpommin lähestyttäviä