Feikkaaminen OUT, persoonallisuus IN

Oct 9, 2018by Petri Lauronen
Miksi emme voisi riisua tekopyhyyden naamioita ja näyttää todellisia kasvojamme LinkedInissä? Persoonallisuus on voimavara, jonka tulisi antaa näkyä!

Jonkin aikaa sitten törmäsin Linkedinissä postaukseen, jossa kyseltiin, mitä ihmiset tekevät rentoutuakseen. Kommenteissa mm. jooga, metsässä liikkuminen, klassisen musiikin kuuntelu, mediaatio ja puiden halailu olivat poikkeuksellisen voimakkaasti edustettuina. Sitten joku rohkea kirjoitti: ”vedän kännit”. En enää muista, kuka tuo kirjoittaja oli, mutta nostan sinulle virtuaalista hattuani!

Parin viimeisen kuukauden aikana Facebookin puolella on alkanut kiertää vitsi siitä, kuinka porukka feikkaa Linkkarissa. Sain hiljattain verkostoitumispyynnön eräässä tilaisuudessa. Seuraavana päivänä kontakti lähestyi minua yksityisviestillä. Positiivinen yllätys, koska itsekin haluan tutustua uusiin profiileihin ja laittaa edes tervehdyksen yksityisviestillä LI-kontaktifeastien jälkeen. Ongelma oli siinä, että kyseisen henkilön viestistä näki suoraan, että sama teksti lähti noin 50 muulle henkilölle. Kun vastasin viestiin ja heitin oman kysymykseni, mitään ei kuulunut takaisin.
Kävin katsomassa ko. henkilön profiilia. Kuvauksessa viitattiin markkinoinnin ammattilaisuuteen (muistaakseni termi oli marketing professional). Kun tarkastelin työhistoriaa, ei markkinoijan töitä oltu tehty päivääkään, mutta kyseinen ammattilainen opiskeli markkinointia ammattikorkeakoulussa. En nyt kyseenalaista sitä, etteikö tuo henkilö voisi tietää valtavasti markkinoinnista, mutta kuvaus on mielestäni lievästi harhaanjohtava. Ammattilainen kun ainakin itselleni tuo mieleen henkilön, jolla on myös rautainen kokemus siitä, mistä puhuu.

Yksi lempiajatuksistani osaamisesta puhuttaessa on Aristoteleen vanha viisaus: mitä enemmän opit, sitä paremmin ymmärrät, kuinka vähän oikeasti tiedät. Olen astunut tähän miinaan itsekin, mutta kun jalka rampautuu, oppii niitä varomaan.

Miksi ihmisille on niin vaikeata tuoda rohkeasti esiin omia epätäydellisyyksiänsä? Eihän kukaan oikeasti ajattele, että henkilö ruudun toisella puolella olisi virheetön. Miksi meille on niin vaikeata sanoa sanat ”en” ja ”tiedä”. Ei se tarkoita sitä, että olisit ammattitaidoton tai muuten kyvytön. Miksi keskityt kertomaan, että olet täydellinen, kun sen sijaan voisit kertoa, mitä oikeasti osaat ja missä oikeasti olet hyvä. Jos tykkäät vetää kännit viikonloppuna, ei se tarkoita sitä, ettetkö voisi olla todellinen osaaja omassa ammatissasi.

Miksi emme voisi riisua tekopyhyyden naamioita ja näyttää todellisia kasvojamme LinkedInissä? Monesti ihmisten kanssa keskustellessa riittää, ettet ole kusipää. Jos et lisäksi näyttele mitään, etkä valehtele, pääset jo eteenpäin. Jos sitten tuot vielä persoonasi peliin, alat kiinnostamaan ihmisiä. Miksi et toisi sitä esiin rohkeasti? Jos sinun pitää esittää liiketoiminnassasi jotain, mitä et oikeasti ole, niin eikö se vain tarkoita sitä, että palvelustasi pitäisi tehdä parempi? Kun sitten keskityt kertomaan sen, missä olet oikeasti hyvä, polkusi on oikea.

Kun haluat tietää lisää videomarkkinoinnista, ota yhteyttä.

Haluatko keskustella videomarkkinoinnista?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin jutellaan.