Asiakastarina

Mikä asiakastarina on?

Asiakastarina on video, jossa tyytyväinen asiakas kertoo ostamastaan palvelusta tai tuotteesta. Asiakas toimii yrityksesi suosittelijana ja puhuu siitä, millaista on asioida kanssasi.

Asiakastarina on luottamuksen herättäjä. Sosiaalisen median myötä toisten asiakkaiden kokemuksesta on tullut entistä tärkeämpi osa ostajien päätöksentekoa. Moni uudenajan palvelu perustuu pitkälti asiakkaiden kommentteihin (matkailupalvelut, nettikirppikset, verkkokaupat…)

Yleensä videot ovat mallia ”puhuva pää”, koska miksi mennä sorkkimaan toimivaa konseptia. Toki tyylistä aina tilaajan kanssa keskustellaan etukäteen.

Miksi asiakastarina kannattaa olla?

Asiakastarina toimii parhaiten silloin, kun uusi asiakas hakee päätöstä, ostaakko vai eikö ostaa. Tuolloin toisen asiakkaan suosittelu on kaikkein voimakkaimmillaan. Asiakastarinoiden rooli korostuu, mitä enemmän palvelusi maksaa.

Yleensä asiakastarina hankintaan edustamaan koko yritystä, tiettyä palvelua tai tuoteperhettä. Jos verkkokaupassasi on 1 000 tuotetta, ei jokaiselle tuotteelle kannata luonnollisesti olla omaa videota. Sen sijaan asiakkaitasi voi kiinnostaa kokemus asiakaspalvelustasi tai tilauksen ja toimituksen sujuvuudesta.

Asiakastarina herättää luottamusta

Miten asiakastarina tehdään?

Asiakastarinan tuotanto on kevyt verrattuna brändivideoon tai yritysesittelyyn. Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että tutustumme yritykseesi. Kun meillä on käry siitä, mitä asioita asiakastarinassa halutaan nostaa esiin, jutellaan asiakkaan kanssa. kun käsikirjoitus on jiirissään, voidaan video kuvata.

Kuvaukset tehdään yleensä asiakkaan luona. On tapauskohtaista, esiintyykö videossa asiakkaan lisäksi myyjän edustaja. Mikäli videossa on haastattelu, toteutetaan se vapaana käsikirjoituksen mukaisena puheena. Tällä tavalla puheen tyylistä tulee luonnollinen.

Haastattelutilanne jännittää lähes aina. Kuitenkin kaikki sanovat aina jälkeenpäin, ”ettei se niin paha ollutkaan”.

Kenelle asiakastarinan käyttäminen soveltuu?

Asiakastarina soveltuu yrityksille, jotka haluavat lisää asiakkaita. Tyytyväisen asiakkaan suosittelu yrityksestäsi on yksi palanen. Tämän lisäksi asiakastarina voi tarjota arvokasta tietoa siitä, kuinka palvelusi on toiminut ja millaisessa tilanteessa se on päätetty ostaa.

Asiakastarina on erityisen tehokas silloin, jos asiakkaidesi tarpeissa ei esiinny suuria muutoksia.

 

Asiakastarina esitetään käyttäjälle oikeaan aikaan.

Kuka asiakastarinaa katsoo?

Asiakastarinan katsoo esimerkiksi verkkosivuillasi vieraileva käyttäjä, joka aikoo ostaa tai pyytää tarjouksen sinulta. Jos käyttäjä punnitsee palvelusi etuja, tyytyväisen asiakkaan kommentit rohkaisevat hänet ottamaan seuraavan askeleen.

Asiakastarinan tehtävä on saada ihmiset klikkaamaan ”tilaa” tai ”varaa aika” -painiketta.

Case-esimerkki

Cleamix on logistiikka-, kuljetus-, pakkaus- sekä esimerkiksi elintarvikealan sterilointipalveluita tarjoava yritys. Dekontaminaatio on tuotteiden turvallisuuteen liityvä kysymys, jonka kanssa esimerkiksi elintarvikeala haluaa luottaa asiansa osaavaan ammattilaiseen.

Cleamix tilasi asiakastarinan elintarvikealalta. Videota käytetään myynnin tukena esittelemällä myös palvelun toimintaa.

Kuinka asiakastarinaa käytetään?

Asiakastarina halutaan näyttää potentiaaliselle asiakkaalle silloin, kun hän harkitsee sinulta ostamista. Tällaisia saumoja ovat yleensä:

  • Kotisivujen tuotesivut
  • Tarjouksen lähettäminen B2B-kaupassa
  • Myyntiprosessin alkupää
  • Klousaamisvaihe

Käyttötapaan vaikuttaa eniten markkinoinnin ja myynnin rakenne, eli kuinka olet rakentanut myyntisuppiloa.

Kuinka paljon asiakastarina maksaa?

Videotuotanto suunnittelusta valmiin videon toimitukseen maksaa 2 000 € (alv. 0) + kulut.

Mitä selvitetään ennen ostamista?

Ennen videopalveluiden ostamista pitää tietää muutama asia. Selvittelemme näitä hommia aina ennen kuin teemme tarjouksen. Tarkoituksena on muodostaa selkeä tilannekuva siitä, miksi video ratkaisee ongelman (jos ratkaisee) ja kuinka sitä pitää käyttää.

  • Mihin ongelmaan videolla haetaan ratkaisua?
  • Kuinka paljon ongelman myötä menetetään myyntiä?
  • Mitä kilpailijat tekevät?
  • Millaisella ratkaisulla ongelmaa lähdetään purkamaan?
  • Kuinka paljon ratkaisu maksaa?
  • Millä tavalla videota käytettäisiin?

Nämä asiat käydään läpi, jotta tiedetään, onko video ratkaisu tarpeeseesi. Mikäli päädymme selkeään kuvaan videon tarpeellisuudesta, laskemme tarjouksen, joka sisältää tarkan hinnan. Huomioithan, että kartoituspalaveri ei sido sinua ostamaan.

Hyöty #1

Ihmiset ostavat niiltä, joihin luottavat.

Hyöty #2

Toisen asiakkaan suositus palvelustasi synnyttää luottamusta.

Hyöty #3

Asiakastarina esitetään potentiaaliselle asiakkaalle juuri oikeassa hetkessä.

Varaa aika maksuttomaan kartoitukseen

Kiinnostuitko?

Varaa aika maksuttomaan kartoitukseen asiantuntijamme kanssa.